در این مطلب مراحل ثبت شکایت ذکرشده است. البته باید در نظر داشته باشید که درصورتیکه نیک به جزئیات ثبت شکایت بنگریم، مراحل ثبت شکایت میتواند بسیار بیشتر باشد؛ همچنین در برخی از موارد مراحل ثبت شکایت میتواند کمتر یا بسیار بیشتر و پیچیدهتر باشد. درواقع ما در این مطلب مراحل اصلی و معمولی ثبت شکایت را عنوان کردهایم.
۱ – نوشتن شکوائیه و مراجعه به دفاتر قضایی برای ثبت شکایت : در این مرحله شکایت توسط خود شخص یا وکیل یا عریضهنویس نوشته میشود و شخص با مدارک لازم به دفاتر قضائیه مربوطه مراجعه کرده و اقدام به ثبت شکایت میکند.
۲- مراجعه به کلانتری یا شورای حل اختلاف: پس از دریافت پیامک مراجعه به کلانتری محل یا شورای حل اختلاف، شخص با داشتن مدارک و عدلِ باید به این مکانها مراجعه کند. درواقع این مرحله برای تحقیقات اولیه انجام میشود.
۳- مراجعه به مراکز حل اختلاف:( در این مرحله شاکی و متشاکی به مرکز حل اختلاف فراخوانده میشوند و سعی میشود که از طریق گفتگو، رضایت طرفین بهعملآمده و پرونده حلوفصل شود.
۴- در صورت عدم حلوفصل پرونده، پروند، به دادسرا مربوطه جهت تکمیل تحقیقات و شروع دادرسی ارسال میشود.
۵- در مرحله دادرسی شاکی به دادسرا و شعب بازرسی فراخوانده شده و تحقیقات لازم به عمل میآید.
۶- دادگاه: پس از دادسرا وقت دادگاه تعیینشده و طرفین در روز مشخص به دادگاه فراخوانده میشوند.
۷-صدور حکم: در این مرحله حکم اولیه صادر میشود.
۸- اعتراض بهحکم: در این مرحله طرفین میتوانند بهحکم اعتراض کنند.
۹ حکم قطعی: پس از اعتراض، حکم برسی شده و در صورت قطعیت حکم نهایی ابلاغ میشود.